niedziela, 13 listopada 2016

Czy owoce miechunki są jadalne?

Miechunka 

Jako roślina ozdobna, miechunka jest znaną i ciekawą rośliną.
Będąc dzieckiem byłam przekonana, że jest ona trującą a zwłaszcza jej charakterystyczny owoc, ukryty w roślinnym lampioniku.

Z racji tego, że miechunka zdaje się przeżywać drugą młodość (nazywana złotą jagodą Inków lub rodzynkiem brazylijskim) poznałam jej właściwości, smak i zostałam wyprowadzona z własnego błędu.

Miechunka (z łac. Physalis) jest rośliną z rodziny psiankowatych o jadalnym owocu. Dojrzały owoc ma słodko kwaskowaty smak, mniej dojrzały smakuje nieco gorzkawo, za sprawą zawartych w owocach glikozydów. Owoce do suszenia zbiera się razem z kielichem (lampionikiem).

Co znajdziemy w owocach miechunki?

W czerwonej kuleczce znajdziemy kwasy owocowe, pektyny, śluzy, glikozydy, karoteny, antocyjany, flawonoidy, garbniki.
Owoc zasobny jest między innymi w zeaksantynę- karotenoid cenny dla wzroku (znajduje się w siatkówce oka) oraz flawonoid luteolinę, który wpływa korzystnie na prace mózgu, poprawia pamięć i koncentrację.

Suszony owoc to także bogactwo witamin, zwłaszcza beta-karotenu, witaminy C, witamin z grupy B (także wit. B12), minerałów (wapń, fosfor) a także cennych protein.

Związki wchodzące w skład glikozydów wykazują działanie przeciwzapalne a nawet cytotoksyczne.

Wyciągi z miechunki są moczopędne i pomagają w detoksykacji organizmu (szkodliwe metabolity wydzielane są z moczem).

Jak jeść miechunkę? 

Owoce można jeść na surowo a także suszyć, mogą być składnikiem owocowej herbatki czy zdrowotnej nalewki.
Napar z ziela jest doskonałym kosmetykiem naturalnym- płukanki odżywiają włosy i skórę a napar działa antyseptycznie i kojąco na zmiany skórne na przykład trądzik czy wypryski.
Owoce, jeszcze w lampioniku są piękną ozdobą nie tylko talerza.
Jeśli zainteresował Cię ten post, dołącz do mojego newslettera:
Email
Imię
Zgadzam się z polityką prywatności

7 komentarzy:

  1. Często jest używana jako ozdobą i ja często ja wtedy zjadam

    OdpowiedzUsuń
  2. Wielokrotnie widziałam tę roślinę na zdjęciach, czy też na żywo :) Ciekawy wygląd lampiona zawsze mnie intrygował, ale nigdy nie wpadłabym na to, że skrywa jadalny owoc. Jestem pozytywnie zaskoczona. Bardzo dobry, wyczerpujący wpis, z którego dowiedziałam się wielu nowych rzeczy. Podobają mi się też zdjęcia!
    ~Wer

    OdpowiedzUsuń
  3. bardzo lubię miechunke, chciałam kiedyś ją wyhodować niestety posadziłam ją obok pomidorów i się zapyliła :)

    OdpowiedzUsuń
  4. a ja pamiętam za dzieciaka czasami jadłam te owoce na surowo :) Ps. również obserwuję ;) Pozdrawiam <3

    OdpowiedzUsuń
  5. Trafiłam na to cudo nieraz podczas zamówieniu deseru w restauracji. Mimo, że wiedziałam, że to kwiat jadalny to odłożyłam go na obok - nie miałam pojęcia, że tyle cennych właściwości posiada - następnym razem zjem go!;) POozdrawiam i zapraszam do siebie - również poruszam "zdrowe tematy": www.magdaozdrowiu.pl

    OdpowiedzUsuń
  6. do tej pory tylko fotografowałam miechunkę, ale nie wiedziałam, że można ją jeść! jak smakują jej owoce? z czym można je łączyć? nawet mój dietetyk nie bardzo wiedział co mi powiedzieć ;)

    OdpowiedzUsuń

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...