niedziela, 25 września 2016

Owoc dzikiej róży- witamina C w dawce mega

      
   Uwielbiam dziką różę. Występuje pod wieloma postaciami (gatunkowymi) ale z pewnością zasługuje na miano naszego super owocu- mimo, że nie jest spożywana bezpośrednio.
        Jej owoc to prawdziwa bomba witaminowa, choć trzeba uczciwie powiedzieć, że zawartość poszczególnych witamin jest różna nie tylko od gatunku ale przede wszystkim od stopnia dojrzałości (głownie tej zbiorczej) oraz od przechowywania i stopnia przetworzenia.
        Owoce przemrożone, będące na krzewie zbyt długo czy zbierane w deszczu- mogą mieć bardzo mało cennej witaminy C, choć niektórzy uważają, że przemrożone są słodsze w smaku.

       Dlaczego warto sobie często przypominać o naszej rodzimej królowej witaminy C? Otóż właśnie kwas askorbinowy pozyskany z dzikiej róży jest znacznie lepiej przyswajalny od wszelkich syntetycznych witamin, nie mówiąc już o aktywności biologicznej samej witaminy. Jego zawartość zależna od różnych czynników może być bardzo bardzo różna, widełki wahają się między 300 mg a nawet (uwaga!!) 12000 mg (tak, dwanaście tysięcy miligramów). Za średnią wartość uznaje się ok 800-3000 mg.  Ale witaminy to nie wszystko!

Co zawiera dzika róża

Źródła podają, że zawierają ponad 130 związków ! Są to między innymi :
-wspomniana witamina C
-witaminy  E, B1, B2, B3, B6, K , prowitamina A
- karotenoidy np. likopen, ksantofile, beta-kartoten
- flawonoidy np. izokwercetyna, astragalina
- fenolokwasy
- fitosterole
- pektyny
- garbniki
- olejki eteryczne
- antocyjany
- kwasy organiczne :cytrynowy, jabłkowy, bursztynowy
- cukry
- mikroelementy (miedź, mangan, cynk)
- makroelementy (potas, wapń, magnez, fosfor, sód)

Działanie dzikiej róży

- immunostymulujące (poprawiające nasz system odpornościowy)
- przeciwzapalne (nawet przy ostrym zwyrodnieniu stawów)
- antyutleniające
- wzmacniające
- przeciwwysiękowe
- moczopędne
- uszczelniające naczynia krwionośne
- odtruwające
- antyrakowe -hamuje tworzenie się związków chemicznych odpowiedzialnych za procesy rakotwórcze

Co zrobić z dzikiej róży?

Przetwory z dzikiej róży charakteryzują się wysokim potencjałem antyutleniającym. Dziką różę można wykorzystać w przeróżny sposób, można z niej pozyskać m.in :
soki zagęszczone, nektary, syropy
konfitury i dżemy, sosy
mielona skórka- jako dodatek to wielu dań
herbata z suszu (bardzo bogata w polifenole)
nalewka, wina
ocet

Osobiście sama zbieram dziką różę, choć nie jest to zadanie łatwe (kolce). W tym roku przymierzam się do zrobienia własnego suszu i tradycyjnie zdrowotnej nalewki. Lubicie dziką różę?




Jeśli zainteresował Cię ten post, dołącz do mojego newslettera:
Email
Imię
Zgadzam się z polityką prywatności

środa, 21 września 2016

Bakteriobójczy napój z imbiru - rozgrzewa i leczy


      Gdy zaczyna drapać mnie w gardle- od razu maszeruję po świeży imbir do sklepu. Kroję go w małe kawałeczki, zalewam wrzątkiem, po ostudzeniu dodaję miód i cytrynę do smaku. Niektórzy gotują chwilkę wodę z imbirem. To jest moja naturalna apteczka,  która jest skuteczna jak mało co. Dla ciekawskich to i owo o imbirze.

Skład  imbiru
Kłącze zawiera tłuszcze, błonnik, węglowodany, białka, witaminy i minerały (między innymi potas, fosfor, magnez, wapń). Nas interesują głównie fitoskładniki- bo one decydują o właściwościach prozdrowotnych. W zasadzie są to substancje lotne  : monoterpeny i seskwiterpeny, wśród nich np. zingiberol, geraniol, linalol, limonen, kamfen i inne związki ( niektóre nazwy mogą spowodować połamanie języka). Wśród fitoskładników nielotnych są to głównie ginerole i ich pochodne, paradole, zingeron. Ostry smak imbiru zawdzięczamy gingerolowi

Działanie

  • działanie przeciwcukrzycowe. -regulujące poziom cukru we kwi
  • poprawa profilu lipidowego we krwi, obniżenie poziomu cholesterolu (frakcji LDL) we krwi oraz triglicerydów
  • imbir ma silne działanie antyutleniające
  • imbir ma właściwości przeciwbakteryjne np. działa hamująco na pałeczkę zapalenia płuc a także na gronkowca złocistego i niektóre paciorkowce!
  • działanie przeciwgrzybicze- także na candidię z rodziny drożdżaków- co ciekawe silniejsze niż przeciwgrzybiczy antybiotyk nystatyna
  • działanie przeciwwirusowe
  • działanie przeciwpłytkowe- imbir zmniejsza agregację płytek krwi
  • działanie przeciwwymiotne (imbir jest składnikiem leków na chorobę lokomocyjną)
  • działa na wzdęcia i zaburzenia trawienne
  • działanie przeciwreumatyczne-zmniejsza dolegliwości bólowe i wysięk
  • właściwości rozgrzewające (przyspiesza także krążenie)
Jak stosować imbir? 

Imbir można stosować w postaci świeżej (nie tylko jako wspomniany napój) ale także do mięs (wieprzowina, drób) marynat czy deserów. Jest świetny także w postaci wysuszonej jako przyprawa (proszek).
Imbir jest składnikiem maści przeciwreumatycznych- można samemu też przyrządzić spirytus imbirowy do nacierań. Świeży imbir to także składnik naturalnych kosmetyków np. olejku na porost włosów 
Jeśli zainteresował Cię ten post, dołącz do mojego newslettera:
Email
Imię
Zgadzam się z polityką prywatności

sobota, 17 września 2016

Czy czekolada jest zdrowa? Za i przeciw...


Kocham czekoladę- i wmawiam sobie, że jest zdrowa ;) no bo jest !

Czekolady możemy podzielić ogólnie na 4 typy: gorzkie, deserowe, mleczne i białe- różnią się zawartością miazgi kakaowej. Ilość składników czynnych biologicznie jest ściśle związana z zawartością miazgi - wobec tego czekolady gorzkie są po prostu zdrowsze od pozostałych.

Najzdrowsze zaś są czekolady typu  raw (surowe), bez dodatków mlecznych.

A jaka jest prawda o czekoladzie?

Za co ją winimy?
  • czekolada zawiera tłuszcz , pochodzący w głównej mierze z masła kakaowego- jest to przede wszystkim kwas stearynowy, który według badań nie podnosi poziomu cholesterolu ;
  • czekolada wymieniana jest wśród pokarmów, które mogą wywoływać zgagę ;
  • czekolada zawiera szczawiany- a więc może mieć potencjalny wpływ na rozwój kamicy nerkowej;
  • czekolada zawiera kofeinę (która jest alkaloidem)
  • czekolada zawiera fenylotylaminę mogącą wywoływać migrenowe bóle głowy- co ciekawe, czekolada biała, nie zawierająca wyciągu z kakao tych bólów nie powoduje;
  • czekolada działa drażniąco w przypadku zakażeń układu moczowego;
  • czekolada może sprzyjać wirusowi opryszczki- zawiera dużo argininy;
  • czekolada zawiera alkaloid teobrominę, pochodzący z ziarna kakaowca, uważana jest za substancję uzależniającą a dla naszych czworonogów (psów) trująca a czasem zabójczą!
  • zawiera tyraminę która moźe podnosić ciśnienie tętnicze, wpływać na rytm serca


Za co ją cenimy?

  • czekolada działa przeciwdepresyjnie- zawiera kofeinę - jak widzicie kofeina działa wielokierunkowo;
  • gorzka czekolada zawiera sporo miedzi- korzystnej w schorzeniach sercowo- naczyniowych;
  • zawiera związki polifenolowe- głownie flawonoidy, które wzmacniają serce, przy okazji mają wysoką aktywność antyoksydacyjną;
  • zawiera magnez korzystny dla osób pracujących umysłowo;
  • zawiera wapń, potrzebny nie tylko do przewodnictwa bodźców nerwowych, jest przecież składnikiem budulcowym kośćca;
  • zawiera fosfor, potrzebny do prawidłowej mineralizacjo kości i zębów;
  • zawiera przeciwutleniacze (polifenole) działające przeciwzakrzepowo oraz przeciwzapalnie;
  • zawiera pirazyne- składnik poprawiający pamięć i koncentrację;
  • czekolada zawiera selen i cynk które zwiększają wydzielenie endorfin czyli tzw. "hormonów szczęścia", za dobre samopoczucie odpowiada także hormon serotonina, który wytwarza się między innymi dzięki zawartym w czekoladzie aminokwasom;

Oczywiście z ilością czekolady nie należy zbytnio przesadzać, lepiej jest kupić jedną droższą prawdziwą gorzką czekoladę i delektować się jej smakiem (przy okazji korzystając z jej walorów zdrowotnych)  niż jeść częściej taką zwykłą, która zawiera sporo cukru i kalorii.

Jaka jest Wasza ulubiona czekolada? :)



Jeśli zainteresował Cię ten post, dołącz do mojego newslettera:
Email
Imię
Zgadzam się z polityką prywatności

sobota, 3 września 2016

Ziele ogórecznika - piękna i zdrowa ozdoba naszych ogrodów


Lato zbliża się ku końcowi, urlopy już pozostały wspomnieniem...
 Ja z wakacyjnego wyjazdu zapamiętam wiejski ogródek z gospodarstwa agroturystycznego, w którym mieszkaliśmy. Obfitował on nie tylko w ekologiczne warzywa ale także wspaniale pachnące ( i wyglądające ) zioła.
Urzekł mnie kwitnący na niebiesko ogórecznik lekarski. Jest po prostu cudny!

Co zawiera ogórecznik?
Ziele ogórecznika od dawna jest stosowane w fitoterapii. Bardzo popularny jest olej z nasion tej rośliny, który bogaty jest w niezbędne nienasycone kwasy tłuszczowe, obfitujący głównie w kwas linolowy, linolenowy oraz oleinowy.
Ziele zawiera śluzy, garbniki, saponiny, alkaloidy, kwasy organiczne, minerały ( w tym krzem), witaminy, kwasy tłuszczowe, cholinę, fitosterole,

Działanie oleju z nasion ogórecznika  (dostępny także w kapsułkach) jest dość szerokie- głównie przeciwzapalne, przeciwzakrzepowe, antyalergiczne, regeneracyjne czy też obniżające poziom cholesterolu. Jest zalecany zarówno cukrzykom jak i osobom narażonym na chorobę wieńcową.

Warto dodać, że olej z ogórecznika jest świetny w naturalnej kosmetyce i nadaje się do pielęgnacji skóry wrażliwej, suchej czy z problemami. Działa więc nie tylko od środka. Świeże liście ogórecznika czy też sok- są składnikiem odżywiających maseczek

A skąd nazwa ogórecznik?

Młode listki pachną i smakują jak ogórek :) nadają się jako dodatek do sałatki, można je przygotować podobnie jak szpinak. Smaczny jest twaróg z siekanymi listkami ogórecznika. Piękne kwiatki są również jadalne i można je fantazyjnie zastosować np. do zrobienia kostek lodu czy kandyzować i ozdabiać nimi desery.
Suszone ziele nadaje się na odwary czy napary. Herbatka działa lekko uspokajająco, moczopędnie i wykrztuśnie.

Ogórecznik jest rośliną miododajną , tam gdzie głównie występuje (rejon Morza Śródziemnego) jest czasem możliwość zdobycia miodu ogórecznikowego- przyznam, że chętnie bym taki przygarnęła. Wyczytałam, że ma niezwykle delikatny smak, co ciekawe, wpływa m. in na produkcje adrenaliny, działa przeciwgorączkowo, pomocny przy nerwicach czy depresji.

Uwielbiam rośliny zielne które nie tylko leczą ale także zdobią i smakują- a Wy ?



Jeśli zainteresował Cię ten post, dołącz do mojego newslettera:
Email
Imię
Zgadzam się z polityką prywatności

piątek, 15 lipca 2016

Antyrakowe warzywo czyli o brokule czule

Jak tu nie mówić czule o brokule. To wspaniałe i smaczne warzywo, a w zasadzie odmiana kapusty warzywnej, na stałe powinno zagościć w naszym menu- pod każdą postacią.


Brokuły mają w sobie prawdziwą antyrakową moc, dzięki zawartości wielu prozdrowotnych składników. Wśród nich, na szczególna uwagę zasługują związki polifenolowe, które są super wymiataczami wolnych rodników oraz glukozynonów. W brokule wykryto ponad 30 związków polifenolowych, nie ma sensu ich wszystkich wymieniać bo przy niektórych nazwach można wręcz połamać język ;).

Uaktywnienie glukozynolanów w naszym organizmie jest możliwe przy udziale rozkładu enzymatycznego, enzymy te zaczynają działać podczas siekania, tarcia, gryzienia czy gotowania- dopiero wtedy zostają przetworzone we właściwe substancje czynne, między innymi indole, izotiocyjany czy olejki gorczyczne.

Wśród antyrakowych fitochemikalii a dokładnie izotiocyjanów, za uwagę zasługuje osławiony już sulforafan. Związek ten pobudza nasze komórki do syntezy enzymów (chodzi o tzw. enzymy drugiej fazy), usuwających z komórek kancerogeny, czyli związki rakotwórcze.

Innym produktem enzymatycznego rozkładu glukozynolanów jest związek o nazwie indolo-3-karbinol, który wpływa na metabolizm estrogenu- uważa się, że z tego właśnie powodu, spożywanie kapustnych może zmniejszać ryzyko zachorowania na raka hormonozależnego, np. raka piersi.

 Co jeszcze zyskamy jedząc brokuły?

witaminy
beta - i alfa-karoten, witaminy A
witaminy B1, B2, B5, B6, kwas foliowy, witamina PP, witamina E., witamina C , witamina U

minerały : potas, wapń, fosfor, magnez, chlor, siarka, sód, żelazo, miedź, mangan

pozostałe, niemniej ważne składniki:

karotenoidy (luteina)
flawonoidy wśród nich flawonole (kwercetyna)
błonnik pokarmowy
fitosterole
glukozynolaty i izotiocyjaniany- wśród nich sulforafan

By nie tracić drogocennych związków, brokuła należy go krótko blanszować, najlepiej zjeść go na surowo, ale nie jesteśmy chyba do tego przyzwyczajeni, a może warto jednak spróbować?
Moje dzieci uwielbiają brokuły, na szczęście nie muszę je namawiać na to warzywo, najbardziej lubimy brokuła na parze, w towarzystwie innych warzyw, z ziołowym dipem, masłem i czosnkiem.


Brokuł kontra kapsułka
 
 Trzeba jasno podkreślić, że związki te zawarte w warzywach (czy też owocach) wchodzą w różnorakie interakcje z innymi substancjami biologicznie czynnymi, dzięki czemu ich działanie jest bardziej efektywne. Nie da się zastąpić całościowo "działającego", naturalnie stworzonego przez naturę warzywa, sztucznie wyciągniętym, oczyszczonym i odizolowanym suplementem w kapsułce. Owszem, można kupić sulforafan w pigułce- ale czy nie lepiej cieszyć się smakiem napakowanego witaminami, minerałami i innymi związkami warzywa? Tym bardziej ,że zyskamy znacznie więcej! Sami oceńcie.

Jeśli zainteresował Cię ten post, dołącz do mojego newslettera:
Email
Imię
Zgadzam się z polityką prywatności

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...