wtorek, 28 maja 2013

Korzeń pietruszki

Pietruszka jest jednym z warzyw, które z przyjemnością wcinam na surowo. Mowa o korzeniu, choć natkę też jadam regularnie, wciskając gdzie tylko się da, o czym z resztą pisałam. Najbardziej smakują mi młode korzenie- są wtedy bardziej aromatyczne i słodkawe i mniej łykowate.
Niektórych dziwi, że zajadam się pietruszką- mnie ona po prostu smakuje.

A czy pietruszka jest zdrowa? 

Ilością witamin z pewnością nie powala, ale zawiera nieco C, E i ciut z grupy B oraz beta-karoten, zawiera całkiem dużo kwasu foliowego. Minerałów jest więcej, choć i tak ich zawartość nie jest zbyt duża, choć nie dotyczy to wszystkich minerałów.

W pietruszce znajdziemy głównie potas, ale także wapń, żelazo, magnez, fosfor, sód, fosfor oraz selen, miedź, mangan i cynk. Na uwagę zasługuje zawartość potasu, jest spora. Składniki mineralne oraz flawonoidy wpływają korzystnie na cerę, poprawiając jej elastyczność, składniki zawarte w pietruszce działają też lekko rozjaśniająco.

 Za aromatyczny posmak odpowiada olejek eteryczny o podobnym składzie co w natce (zawiera głównie apiol, mirystycynę), wpływa on korzystnie na pracę układu trawiennego, działa też moczopędnie i antyseptycznie na drogi moczowe. Związki kumarynowe zawarte w pietruszce są wymieniane jako potencjalne składniki antyrakowe, wielkie nadzieje wiąże się także z flawonoidem apigeniną, który wykazuje działanie antyrakowe przy raku piersi, zwiększa on także podatność komórek nowotworowych na działanie chemioterapii.

W korzeniu znajdują się także inne związki czynne takie jak śluzy, flawonoidy, związki poliacetylenowe, związki cukrowe, błonnik i inne.
Pietruszkę odradzam kobietom w ciąży i karmiącym- oczywiście nie jest to warzywo zakazane ale trzeba je spożywać ostrożnie. Olejek pietruszkowy zawiera bowiem apiol, który działa rozkurczowo na mięśnie macicy. Przenika też on do mleka matki. Trzeba też pamiętać o właściwościach fotouczulających (wrażliwość na promienie UV) składników zawartych w pietruszce.
Oprócz zjadania korzenia na surowo, chętnie dorzucam pietruszkę do sokowirówki ale lubię też różne dania z gotowaną pietruszkę- w imię zasady- zdrowo, to różnorodnie:)
Jeśli zainteresował Cię ten post, dołącz do mojego newslettera:
Email
Imię
Zgadzam się z polityką prywatności

11 komentarzy:

  1. Tak, masa ale to masa cennych witamin :)

    OdpowiedzUsuń
  2. Ja niestety nie przepadam za pietruszką :(

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja tez nigdy nie przepadalam, ale jak trafisz na slodka pietruszke, to powinna ci zasmakowac :)

      Usuń
  3. Zapraszam Cię do mojego spisu blogów o odchudzaniu :)
    www.spis-blogow-odchudzanie.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  4. Ja słyszałam że pietruszka jest dobra na drogi moczowe a o dobrociach natki to już nie wspomnę

    OdpowiedzUsuń
  5. Hmm pietruszkę stosujemy na co dzień, a powiem szczerze ,że nie wiedziałem o tak wielu cudownych jej właściwościach.

    OdpowiedzUsuń
  6. Jem codziennie pietruszke na surowo (korzeń) jest wyśmienita, jej słodki smak , super aromat jest wyśmienity zajadam się nia, ale przyznaje ze nie wiedziałam ze ma tyle wlasciwosci leczniczych:)zycze wszystkim pietruszkowiczom smacznego i dużo zdrowia:)pozdrawiam Lidia

    OdpowiedzUsuń
  7. ja uwielbiam marchew i pietruszka to moje słodycze :) zdrowo FIT

    OdpowiedzUsuń
  8. Zupa krem z korzenia pietruszki to po prostu poemat.Gotuję w wodzie pokrojoną w plastry,bez soli ,bez cukru.Miksuję ,gdy ostygnie.Naprawdę pycha i jaka syta.

    OdpowiedzUsuń
  9. Ja równiez kremik z pietruszki ugotowanej bez soli i cukru,potem zblendowanej .To pierwsza warstwa pucharka ,druga to zblendowana pietruszka + czerwona papryka tez ugotowana -w połówkach -skórka wtedy sama z niej schodzi.Smak doskonały .wygląda pięknie.

    OdpowiedzUsuń
  10. Pietruszka nie jest dobra dla chorych na watrobę i z problemami urologicznymi, ze wzlędu na dużą zawartość potasu.

    OdpowiedzUsuń

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...