poniedziałek, 23 września 2013

Powrót do zdrowia- czyli życie bez palenia!

            Każdy palacz wie, że decyzja o zaprzestaniu palenia nie jest łatwa, jest za to krokiem milowym w stronę zdrowia. O tym, jakie szkody czyni palenie, także bierne, pisałam już poprzednio. Dziś będzie o tym, jak utrzymać się na tej „dobrej drodze”,wolnej od nałogu i przywrócić zdrowie, dzięki kampanii ExSmokers. 
 
Dla niewtajemniczonych- w wielkim skrócie- kampania ta, promuje bezpłatne internetowe narzędzie iCoach, które sprawia ,że rzucanie papierosów jest łatwiejsze, szybsze i bardziej skuteczne. To wynik działania wspólnej pracy naukowców z różnych dziedzin, wszystko po to, by grono niepalących było coraz szersze.
 
            Mając już w ręce wsparcie w postaci narzędzia iCoach, możemy wyposażyć się w drugą broń, dzięki której szanse na nasz sukces zwiększą się. Tą bronią jest właściwa dieta, która umożliwi nam nie tylko detoksykację ale pozwoli przywrócić zdrowie i właściwe funkcjonowanie organizmu. Nie ma się co oszukiwać, palenie przecież bardzo pustoszy nasz organizm.
 
             Przez lata palenia, gromadzą się w organizmie rożne związki rakotwórcze, by się ich skutecznie pozbyć potrzeba czasu. Oczywiście nasz przewód pokarmowy, wątroba, nerki i skóra, potrafią usunąć toksyny, jednak w przypadku stałego dostarczania „trucizny” poprzez palenie, trzeba wspomóc nasz organizm w tej walce, gdyż jest nieco upośledzony i osłabiony. 
 
             Wraz z pożywieniem musimy dostarczyć porządną porcję antyutleniaczy, które nie tylko wychwytują szkodliwe wolne rodniki ale także je neutralizują. Tych substancji jest sporo, wymienię najważniejsze z nich: wśród witamin- C, E, A oraz beta-karoten ( a może zwłaszcza beta-karoten), z minerałów to głównie cynk, selen , magnez, mangan i miedź. Nie można zapomnieć też o polifenolach i błonniku. Oczywiście wszystkie te substancje powinny znaleźć się w diecie, nie tylko tych osób które żegnają się z nałogiem.
 
             Pamiętamy, że witaminy apteczne ( tabletki i inne preparaty) nie są najlepszym rozwiązaniem- po pierwsze, dużo gorzej wchłaniają się przez organizm, a po drugie, nie dostarczają innych cennych związków biologicznie czynnych, które w sposób naturalny znajdują się w produktach spożywczych, zwłaszcza w warzywach i owocach. 
 
              Dieta powinna być oparta na produktach mało przetworzonych, dobrze by znalazły się w niej produkty pełnoziarniste ( w tym także bezglutenowe!), warzywa kapustne (mają przecież działanie przeciwnowotworowe), czosnek wraz z cebulą, warzywa bogate w karotenoidy (marchew, dynia, brzoskwinia, ciemnozielone warzywa, pomidor i inne), strączkowe, zdrowe tłuszcze i przyprawy ( zwłaszcza kurkuma, zioła takie jak tymianek, oregano, bazylia, rozmaryn). Warto pić zieloną herbatę, która między innymi neutralizuje czynniki rakotwórcze tytoniu. Osoby które szczególnie źle znoszą odstawianie nikotyny, mogą spróbować jeść owsiankę- (owies wpływa w pewien sposób hamująco na chęć zapalenia) a także pokarmy o działaniu zasadowym (rodzynki, szpinak, boćwina, migdały) gdyż mają zdolność utrzymania przez pewien czas, poziomu nikotyny w organizmie.
 
             Możemy również wesprzeć nasze ciało za pomocą ziół, o działaniu detoksykacyjnym. Trzeba dodać, że pomogą one nie tylko w odtruciu organizmu, ale także dostarczą różne substancje aktywne, które maja działanie między innymi bakteriobójcze, przeciwzapalne czy rozkurczowe. Nie należy się obawiać ziół, które mają działanie napotne- bo przecież z potem wydalamy na zewnątrz szkodliwe związki. Możemy tu wymienić np. kwiat lipy, bzu czarnego czy owoc maliny. Wśród ziół, które mają sprawdzone działanie detoksykacyjne można stosować sok z pokrzywy, ziele krwawnika, owoc dzikiej róży, szałwię,miętę, korę wierzby, liść brzozy i inne. Dostępne są również gotowe mieszanki, które wspomagają funkcje oczyszczające naszego organizmu.
 
             Stosując odpowiednią zdrową dietę, szybko możemy odczuć korzyści z rzucenia palenia ,pierwszym objawem może być zdrowsza cera, odzyskanie smaku, i chęć do większej aktywności fizycznej. Dodatkowo ciągle możemy odzyskiwać pewność siebie dzięki narzędziu iCoach.
Zbliża się Światowy Dzień Eks-palacza (26 września), mam nadzieję, że grono zdrowiejących, wolnych od nałogu osób, powiększy się o kolejnych „zwycięzców”, w tym także o mojego tatę. Z tej okazji, życzę wszystkim moim czytelnikom, którzy borykają się z problemem palenia tytoniu, by szybko zreflektowali się i podjęli decyzję o powrocie do zdrowia.
Jeśli zainteresował Cię ten post, dołącz do mojego newslettera:
Email
Imię
Zgadzam się z polityką prywatności

5 komentarzy:

  1. Ja rzucam palenie :) jeszcze kilka dni temu paliłam paczkę dziennie, a teraz palę 1 albo w ogólę :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ten komentarz został usunięty przez autora.

      Usuń
    2. Nie palę od 3 lat, z czego jestem bardzo dumna! Ale ... brak papierosów zaczęłam zajadać niezdrowym jedzeniem, dlatego sporo przytyłam. W końcu poszłam do dietetyka, skonsultowałam nowy sposób odżywiania i przeszłam na dietę VegEnjoy, pełną warzyw i owoców, jem 5 posiłków dziennie, łącznie wychodzi jakies 1200 kalorii.
      O fajkach nawet już nie myślę, czego i Wam życzę!

      Usuń
  2. 1200 kalorii nie wyobrażam sobie tego!!! a jakie posiłki jesz?

    OdpowiedzUsuń

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...