poniedziałek, 27 sierpnia 2012

To nie tajemnica jak zdrowa jest ciecierzyca

Mała kuleczka z rodziny bobowatych, wyglądem przypomina obranego ze skórki orzecha laskowego. Smaczna ale przede wszystkim zdrowa- ciecierzyca (cieciorka, inna nazwa to groch włoski). Podobnie jak wszystkie strączkowe kuzynki- jest doskonałym źródłem przeciwcholesterolowych włókiem rozpuszczalnych.

 Strączkowe są bogate w fitoestrogeny- blokujące działanie estrogenu- dzięki czemu, można zapobiec rakowi o podłożu hormonalnym- czyli. np. rakowi sutka. Ciecierzyca jest źródłem minerałów- żelaza, potasu, fosforu, magnezu, wapnia czy cynku  oraz witamin- głównie z grupy B, witaminy C, A, E, kwasu foliowego.

Ciągle mam wrażenie , że strączkowe są niedocenione w naszej diecie. Zapominamy o tym, jakim są świetnym źródłem protein - mają bardzo dobry skład aminokwasowy.

Jaką kupić ciecierzycę? W puszcze czy suchą? Choć obie są dobre, to własnoręcznie namoczona i ugotowana zdaje się smakować lepiej, a smakuje pysznie-lekko orzechowo. Wiele osób unika roślin strączkowych ze względu na to, że mogą powodować wzdęcia. Można sobie poradzić z tym problemem i przyrządzać strączkowe z czosnkiem, kminkiem czy imbirem. Dodatek zarodków zbożowych pomaga minimalizować powstawanie wzdęć.

Ciecierzyca świetnie sprawdza się w różnych sałatkach, można z niej przyrządzić pastę do pieczywa-np. po dodaniu czosnku i oliwy z oliwek lub słynny hummus ( dodatkowo daje się pastę sezamową, przyprawy i sok z limonki). Można z niej zrobić mąkę, która nie zawiera glutenu i świetnie nadaje się do różnych makaronów i wypieków. Ja ciecierzycę lubię w zupie i potrawach jednogarnkowych, kiedyś nawet przyrządziłam moim dzieciom domową nutellę na bazie właśnie cieciorki. Jak widać ciecierzyca jest uniwersalnym smakołykiem
Jeśli zainteresował Cię ten post, dołącz do mojego newslettera:
Email
Imię
Zgadzam się z polityką prywatności

1 komentarz:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...